סקר הלמ”ס 2024: תמונת מצב מקיפה של הטעינה החשמלית בישראל – ניתוח והשלכות
נתונים חדשים מסקר מקיף של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו במאי 2024, מציגים תמונה מפורטת ומעניינת של תרבות הטעינה החשמלית בישראל. הסקר, שנערך בקרב אלפי בעלי רכבים חשמליים, חושף תובנות משמעותיות על האתגרים והצרכים בתחום תשתיות הטעינה במדינה.
.
מהפכת הרכב החשמלי בישראל – מספרים מדברים
הנתונים מצביעים על צמיחה מרשימה בשוק הרכב החשמלי בישראל. בסוף שנת 2023 נעו בכבישי הארץ כ-95,800 רכבים חשמליים, כאשר הרוב המכריע – כ-90,300 – הם רכבים פרטיים. נתון מעניין במיוחד הוא ש-18.6% מכלל הרכבים החדשים שעלו לכביש בשנת 2023 היו חשמליים, המעיד על מגמת אימוץ מואצת של טכנולוגיה זו.
דפוסי השימוש – מה מלמדים אותנו הנתונים?
הממצאים מגלים תופעה מעניינת: רכבים חשמליים נוסעים בממוצע כ-57.8 ק”מ ביום (כ-21,100 ק”מ בשנה), לעומת 41.1 ק”מ ביום בממוצע ברכבים רגילים בני אותו גיל. זהו פער משמעותי של כ-40.8%, המרמז על כך שרכבים חשמליים משמשים לנסיעות רבות יותר, אולי בשל העלות הנמוכה יותר לקילומטר.
הרגלי טעינה – העדפה ברורה לטעינה ביתית
הסקר מגלה תמונה ברורה של העדפות הטעינה:
– 88.2% מבעלי הרכבים החשמליים מסתמכים על טעינה ביתית באופן קבוע
– 12.5% משתמשים בטעינה ביתית “מדי פעם”
– רק ל-9% מבעלי הרכבים החשמליים אין גישה לעמדת טעינה ביתית
אתגרי הטעינה הציבורית – תמונת מצב מורכבת
למרות ההעדפה הברורה לטעינה ביתית, הנתונים מצביעים על שימוש משמעותי ואתגרים בתשתית הציבורית:
- תדירות השימוש:
– 30.2% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות באופן תדיר
– 13.5% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות
– 13.9% טוענים במקום העבודה
– 8.8% משתמשים בעמדות טעינה ביתיות של אחרים (משפחה/שכנים)
- זמינות העמדות:
– 51% מדווחים שעמדות טעינה מהירות לרוב תפוסות כשהם מגיעים אליהן
– 9.6% מדווחים על עמדות מהירות לא פעילות/תקולות
– בעמדות האיטיות המצב מעט טוב יותר: 39.8% מדווחים על תפוסה ו-16.8% על תקלות
- תפיסת המחסור:
– 97.1% מהמשתמשים בעמדות ציבוריות סבורים שיש מחסור בעמדות
– 64.5% מזהים מחסור ספציפי בעמדות מהירות
– 28.4% מצביעים על מחסור הן בעמדות מהירות והן באיטיות
פערים גיאוגרפיים משמעותיים
הסקר חושף פערים מעניינים בין אזורים שונים בארץ:
- לפי גודל יישוב:
– ביישובים קטנים (עד 20,000 תושבים): רק ל-2.9% אין עמדת טעינה ביתית
– בערים בינוניות (20,000-50,000 תושבים): ל-10% אין עמדה ביתית
– בערים גדולות (מעל 200,000 תושבים): ל-14.4% אין עמדת טעינה ביתית
- לפי מחוזות:
– באזור יהודה והשומרון: 70.2% מדווחים על מחסור בעמדות מהירות
– במחוז ירושלים: 68% מדווחים על מחסור
– במחוז חיפה: 61.8% מדווחים על מחסור
מסקנות והמלצות
לבעלי רכב חשמלי:
– לשקול התקנת עמדת טעינה ביתית אם אפשרי
– להצטייד באפליקציות ניווט וחיפוש עמדות טעינה
– לתכנן מראש נסיעות ארוכות ולהכיר את מיקומי העמדות הציבוריות
– לשקול פתרונות גיבוי כמו הסכמי שיתוף עם שכנים או עמדות במקום העבודה
לקובעי מדיניות:
– להאיץ פריסת עמדות טעינה ציבוריות, במיוחד באזורים עירוניים צפופים
– לשפר את אמינות ותחזוקת העמדות הקיימות
– לפתח תמריצים להתקנת עמדות טעינה בבניינים משותפים
סיכום ומבט לעתיד
הסקר מצביע על שוק רכב חשמלי דינמי וצומח, אך גם על אתגרים משמעותיים בתחום תשתיות הטעינה. עם הגידול הצפוי במספר הרכבים החשמליים, חשוב להיערך בהתאם ולספק פתרונות טעינה נגישים, אמינים ויעילים.
מחפשים פתרון טעינה מותאם אישית לרכב החשמלי שלכם? צוות המומחים שלנו כאן כדי לעזור. צרו איתנו קשר עוד היום לייעוץ מקצועי והתאמת עמדת טעינה לצרכים הספציפיים שלכם.