מדוע כדאי לטעון את הרכב החשמלי רק עד 80%?
טעינת הרכב החשמלי שלכם עד 80% היא המלצה נפוצה, עם יתרונות חשובים לשמירה על בריאות הסוללה, יעילות הטעינה וחיסכון בזמן. יחד עם זאת, כדאי להבין שהשפעת הטעינה עד 80% משתנה בהתאם לסוג הטעינה – טעינה מהירה (DC) לעומת טעינה רגילה (AC). נפרט על כך בהמשך.
למה מומלץ להטעין רק עד 80%?
מדובר בעיקר בשמירה על בריאות הסוללה לאורך זמן. סוללות ליתיום-יון, הנמצאות ברוב הרכבים החשמליים, מתפקדות בצורה הטובה ביותר בטווח שבין 20% ל-80% מהקיבולת שלהן. טעינה מעבר ל-80%, במיוחד באופן קבוע, עלולה לגרום לשחיקה מהירה יותר של הסוללה ולהשפיע על הביצועים העתידיים שלה.
כמובן שאפשר להטעין את הרכב ל-100% אם יש צורך בטווח נסיעה מרבי – למשל לפני נסיעה ארוכה – אך לטווח היומיומי מומלץ להימנע מכך.
מה קורה אם טוענים ל-100%?
כאשר טוענים ל-100%, לא מתרחש נזק מיידי, אבל לאורך זמן זה יכול להשפיע על עמידות הסוללה. בנסיעות ארוכות, הטעינה המלאה יכולה להיות חיונית, אך לשגרה יומיומית, טעינה עד 80% מספיקה לרוב ועוזרת לשמור על בריאות הסוללה.
איך סוג הטעינה משפיע על ההמלצה?
ההבדל העיקרי הוא בקצב הטעינה:
טעינה מהירה (DC):
בטעינה מהירה, קצב הטעינה גבוה במיוחד עד ל-80% מהקיבולת של הסוללה. לאחר מכן, הקצב מאט משמעותית, מה שהופך את הטעינה מ-80% ל-100% לא רק לאיטית יותר אלא גם פחות יעילה. למעשה, הזמן שלוקח לטעון מ-80% ל-100% עשוי להיות דומה לזמן הטעינה מ-20% ל-80%. האטה זו מתרחשת כדי להגן על הסוללה מפני חימום יתר ומתח.
טעינה רגילה (AC):
בטעינה רגילה, הקצב נוטה להיות אחיד יותר לאורך כל הטעינה. לכן, ההאטה בקצב לאחר 80% פחות משמעותית מאשר בטעינה מהירה, אך עדיין ייתכן שזמן הטעינה מעבר ל-80% יהיה ארוך יותר. עם זאת, ההשפעה על בריאות הסוללה זהה, ולכן ההמלצה להטעין רק עד 80% רלוונטית גם כאן.
איך טעינה עד 80% חוסכת זמן?
טעינה מעבר ל-80% לוקחת זמן רב יותר בשל ההאטה בקצב הטעינה. בטעינה מהירה, הדבר מורגש במיוחד: טעינה מ-80% ל-90% יכולה לקחת כמעט את אותו זמן כמו טעינה מ-20% ל-80%. אם אתם בנסיעה ארוכה, לעיתים עדיף לטעון עד 80% בלבד ולהמשיך לנסוע, במקום להמתין לטעינה מלאה.
איך טעינה עד 80% מתחשבת במשתמשים אחרים?
בטעינה ציבורית, טעינה מעבר ל-80% עלולה לעכב נהגים אחרים, במיוחד אם מדובר במטענים מהירים שבהם קצב הטעינה מאט משמעותית לאחר רמת טעינה זו. מומלץ לטעון עד 80% ולאפשר למשתמשים אחרים לנצל את המטען.
מה עוד כדאי לדעת לשמירה על הסוללה?
טמפרטורה: סוללות פועלות בצורה מיטבית בטווח טמפרטורה מסוים. נהיגה מהירה בתנאי חום או קור קיצוניים עלולה לגרום לבלאי מואץ.
טווח הטעינה: הימנעו מריקון מלא של הסוללה או השארתה טעונה ל-100% לתקופות ארוכות, למשל במהלך חופשה.
מערכות הגנה: רוב הרכבים החשמליים כוללים מנגנונים שמגנים על הסוללה ומותירים “בופר” פנימי, כך שגם אם המערכת מציינת 0% או 100%, בפועל יש עוד טווח בטיחותי.
לסיכום
טעינה עד 80% היא בחירה יעילה לשמירה על בריאות הסוללה, לחיסכון בזמן, ולהתחשבות במשתמשים אחרים. זהו איזון מיטבי בין ניצול הטווח לבין שימור ביצועי הסוללה לאורך זמן, בין אם מדובר בטעינה מהירה או רגילה.